Číslo 7-8/2002 (71-72) - VII. ročník

Ptali jste se...

Dotaz

Zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií stanoví a vyhláška č. 213/2001 Sb., kterou se vydávají podrobnosti náležitostí energetického auditu vymezuje rozsah budov a zařízení pro které musí jejich vlastníci zajistit energetický audit. Rád bych se dozvěděl odpovědi na následující otázky:

  1. Kdy vzniká povinnost zajistit energetický audit pro stávající budovy a zařízení?
  2. Kdy vzniká povinnost zajistit energetický audit u nových nebo rekonstruovaných staveb a zařízení?
  3. Jaké další povinnosti má podle zákona č. 406/2000 Sb. vlastník, který zajistil vypracování energetického auditu?
  4. V jakém termínu musí být energetický audit zajišťován?
  5. Jaké další poznatky přineslo dosavadní uplatňování § 9 zákona č. 406/2000 Sb.?

E. K.
Praha 2

Odpověď

  1. Zajišťování energetických auditů u stávajících staveb.

    Energetický audit zajišťují vlastníci stávajících budov či zařízení v případě, že celková roční energetická spotřeba těchto vlastníků dosažená ve všech jejich odběrných místech provozovaných pod jedním identifikačním číslem převyšuje vyhláškou stanovenou hranici, která je:

    Energetický audit se zajišťuje pouze pro takové budovy, jejichž celková roční spotřeba je vyšší než 700 GJ/rok

    Energetické audity se zajišťují pouze v případě dosažení obou podmínek tj. překročení stanovené hranice celkové energetické spotřeby vlastníka samotného (1500 GJ/rok resp. 35 000 GJ/ rok) a hranice energetické spotřeby uvažované budovy (700 GJ/rok)

    Do energetické spotřeby budov se nezapočítává příslušná spotřeba paliva nebo energie zajišťovaná a hrazená přímo jednotlivými uživateli bytů nebo nebytových prostor.

    Ze spotřeby paliv se do spotřeby budov a do spotřeby příslušných vlastníků započítává pouze ta část, která je využita pro výrobu tepla event. elektřiny. To znamená, že např. u organizací zabývajících se dopravou se nezapočítává spotřeba paliva využitého pro pohon vozidel apod.

  2. Zajišťování energetických průkazů budov a energetických auditů u nových nebo rekonstruovaných budov

    U všech nových nebo rekonstruovaných staveb pořizovaných z veřejných prostředků musí stavebník (vlastník stavby) zajistit vypracování energetického průkazu budovy v rozsahu stanoveném vyhláškou č. 291/ 2001 Sb. U takto pořizovaných staveb při jejich celkové energetické spotřebě větší než 1 500 GJ/rok musí stavebník (vlastník stavby) zajistit navíc vypracování energetického auditu.

    U všech nových nebo rekonstruovaných staveb pořizovaných z neveřejných prostředků musí stavebník (vlastník stavby) v případě, že roční energetická spotřeba uvedené stavby je větší než 700 GJ/rok zajistit vypracování energetického průkazu budovy. U takto pořizované stavby při její celkové energetické spotřebě větší než 35 000 GJ/rok musí stavebník (vlastník stavby) zajistit navíc vypracování energetického auditu.

    Každá fyzická nebo právnická osoba, která žádá v rámci realizace "Národního programu hospodárného nakládání s energií a využívání jejich obnovitelných zdrojů" (dále jen PROGRAM) o státní dotaci na příslušné racionalizační opatření zajišťuje vypracování energetického auditu.

    Energetický audit musí zajistit také ten stavebník nebo vlastník budovy, který auditem prokazuje v žádosti o vydání stavebního povolení, že při výstavbě nové nebo při rekonstrukci stávající budovy není technicky možné nebo ekonomicky únosné splnit požadavky § 6 odst. 4 zákona č. 406/ 2000 Sb. (tj. dodržení přípustných energetických ukazatelů).

    Energetický audit musí zajistit také každý výrobce tepla se zdrojem o součtovém výkonu nad 5 MW při budování nových nebo rekonstrukci stávajících zdrojů z hlediska zavedení výroby elektřiny, a každý výrobce elektřiny z tepelných procesů se zdrojem o součtovém, elektrickém výkonu nad 10 MW z hlediska zavedení dodávky tepla (u plynových turbin je hranice elektrického výkonu 2 MW a u spalovacích motorů 0,8 MW).

  3. Další povinnosti vyplývající ze zákona č. 406/2000 Sb. pro vlastníka, který zajistil energetický audit.

    Pokud byly energetické hospodářství a budova podrobeny povinně zpracování energetického auditu nebo pokud byla na zpracování auditu využita státní dotace, je jejich vlastník povinen podle § 9 odst 2 zákona č. 406/ 2000 Sb. poskytnout na vyžádání kopii energetického auditu MPO, SEI a místně příslušnému kraji a obci.

    Organizační složky státu, organizační složky krajů a obcí a příspěvkové organizace, jsou povinny splnit opatření a lhůty stanovené v rozhodnutí, které k energetickému auditu vydala Státní energetická inspekce.

  4. Termíny požadované pro zajištění energetických auditů

    Organizační složky státu, krajů a obcí, příspěvkové organizace a ostatní právnické a fyzické osoby, které překračují u všech svých budov a zařízení (tj. ve všech odběrných místech) provozovaných pod jedním identifikačním číslem vyhláškou stanovenou mez roční spotřeby (1 500 GJ/rok příp. 35 000 GJ/ rok) jsou povinny zajistit u všech budov a zařízení s roční energetickou spotřebou vyšší jak 700 GJ/rok energetické audity do 3 let od účinnosti zákona č. 406/2000 Sb., tj. do 1. 1. 2004. Uvedená doba se prodlužuje o další dva roky, tj. do 1. 1. 2006 v případě, že je celková roční spotřeba příslušných vlastníků větší jak desetinásobek výše uvedených mezních hodnot (tj. 15 000 GJ/rok resp. 350 000 GJ/rok). Zákon však požaduje, aby byl v případě prodloužení lhůty energetický audit zahájen od 1. 1. 2003.

    Pokud je v případě výstavby nebo rekonstrukce budov a zařízení vyžadován energetický audit, zajišťuje se vždy v časovém souladu s přípravou další nezbytné dokumentace.

  5. Další poznatky

    V privatizovaných budovách se na sdružení vlastníků jednotek vztahuje hranice celkové roční energetické spotřeby ve výši 35 000 GJ/rok, takže zpravidla pro svoji budovu energetický audit nezajišťují. Uvedená hranice platí i pro případ, kdy část neprivatizovaných bytů je dosud ve vlastnictví obce, která je členem sdružení vlastníků.

    V případě typových domů v jedné lokalitě téhož vlastníka se shodným způsobem provedení a vytápění stačí zajistit energetický audit jen pro typického představitele těchto budov a uplatnit závěry auditu pro další budovy, které jsou stejného provedení, srovnatelného stáří, stejného způsobu vytápění a využívání apod.

Ing. Vincenc Staněk, SEI


Přetrvávající problémy v rozúčtování nákladů na ústřední vytápění

Pan V. H. z jednoho SBD z Brna uvádí zkušenost z rozúčtování v domě jejich družstva:

V domě provedli montáž termoventilů, montáž poměrových měřidel (indikátorů), ověřili správnost dimenzování topné soustavy, vyregulovali soustavu ústředního vytápění.

Výsledky "měření" a rozůčtování prokázaly nepředpokládané skutečnosti:

Družstvo stojí před rozhodnutím:

  1. schválit rozúčtování podle výsledků "měření" s rozdíly, jak uvedeno,

  2. schválit rozúčtování podle započitatelné plochy a podle "měření" považovat za zkušební, čímž by připadlo na

    (v průměru podle plochy)
    jednopokojový byt6 146 Kč
    dvoupokojový byt9 500 Kč
    třípokojový byt12 020 Kč

    s tímto zdůvodněním:

    • extrémní rozdíly 6 40% vznikly u velkého počtu bytů, což nelze akceptovat,
    • výsledky "měření" nerespektují hlavní cíl, aby při stejné vnitřní teplotě, tj. při stejné úrovni vytápění byla úhrada vztažená na 1m2 přibližně stejná,
    • pokud se v místnostech či bytech netopilo, jedná se o hrubé porušení topného režimu

Tolik věcně uvedl pisatel z Brna.

Co k tomu možno dodat?

Za prvé

Rozdíly v úhradách za vytápění odpovídají těmto teplotním rozdílům:

U jednopokojového bytu

činí rozdíl v úhradách

9 000 - 2 000 = 7 000 Kč,

průměr činí 5 500 Kč, což odpovídá bytu s průměrnou vnitřní teplotou např. 18 °C. Při seriozní úvaze, že 6 % nákladů na vytápění odpovídá rozdíl ve vnitřní teplotě 1 °C, potom v daném případě na 1 °C připadá

(5 500/100) × 6 = 330 Kč.

Rozdílu v úhradě 7 000 Kč odpovídá tudíž teplotní rozdíl

7 000 / 330 = 21,2 °C.

Čili v bytě s platbou 2000 Kč to odpovídá průměrné vnitřní teplotě

18 - 10,6 = 7,4 °C,

v bytě s platbou 9 000 Kč teplotě

18 + 10,6 = 28,6 °C.

Při úvaze, že byt s nejnižší teplotou by měl 15 °C, potom byt s nejvyšší teplotou by měl 36,2 °C.

U dvoupokojového bytu

činí rozdíl v úhradách

13 990 - 3 200 = 10 790 Kč,

průměr je 8 595 Kč. To odpovídá podle stejné úvahy rozdílu ve vnitřních průměrných teplotách 20,9 °C.

U třípokojového bytu

činí rozdíl v úhradách

17 000 - 5 000 = 12 000 Kč,

průměr je 11 000 Kč. To odpovídá podle stejné úvahy rozdílu ve vnitřních průměrných teplotách 18,8 °C.

Nejsou teplotní rozdíly odpovídající rozdílům v úhradách za vytápění stejně velkých bytů ve stejném domě pravdě nepodobné a technicko fyzikálně nezdůvodnitelné? Jsou tudíž zdůvodnitelné uvedené rozdíly ve výši těchto úhrad?

Za druhé

Požádat čtenáře, kteří se o problematiku zajímají, aby se k uvedeným rozdílům v úhradách za vytápění vyjádřili a sdělili své zkušenosti s rozúčtováním.

Ing. Ladislav Černý