Pisatel z Opavy se táže jak je to s uzavřením smlouvy o dodávce tepelné energie podle zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), v případě dodávky tepelné energie do domu se třemi vchody. Přitom dodávka se uskutečňuje v jednom odběrném místě, které je společné pro celý dům. V domě je rozvod ústředního vytápění systému "Tiechelmann". V současné době, po privatizaci, vlastní části domu, tvořené jednotlivými vchody, různé právnické osoby. Tyto subjekty požadují samostatnou smlouvu o dodávce tepelné energie, odmítají však si zajistit samostatnou tepelnou přípojku a nejsou schopny se dohodnout ve společné smlouvě o dodávce a o způsobu rozdělení nákladů na jednotlivé vchody.
Spotřebitelé tepelné energie v daném domě se třemi vchody mají jedno společné, technologicky propojené odběrné tepelné zařízení, jímž je ústřední vytápění systému Tiechelmann. Odběrným tepelným zařízením je podle § 2, odst. 2, písm. c, bod 8 zákona č. 458/2000 Sb. (dále jen zákon) zařízení připojené na zdroj či rozvod tepelné energie určené pro vnitřní rozvod tepelné energie v objektu nebo jeho části, případně v souboru objektů odběratele. Toto zařízení, do kterého je technicky možné uskutečnit dodávku tepelné energie pouze jedním vstupem tj. jedním samostatným odběrným místem s umístěným měřidlem, zakládá jedinou zúčtovací jednotku, ve které se náklady na vytápění nebo poskytování TUV rozúčtovávají na konečné spotřebitele. Odběrné místo je podle zákona (§ 2, odst. 2, písm. c), bod 7) místo plnění stanovené ve smlouvě o dodávce tepelné energie, v němž přechází tepelná energie z vlastnictví dodavatele do vlastnictví odběratele. Po vstupu tepelné energie do odběrného tepelného zařízení, které tvoří nedílný technologicky svázaný celek, nelze dodávku pro jednotlivé části tohoto celku měřit, ale lze pouze rozdělit celkové náklady na dodávku zjištěnou stanoveným měřidlem v odběrném místě. Situace vznikla následkem privatizace, při které nebyly respektovány projekčně technické a technologické vazby společného ústředního vytápění a z toho vyplývající vzájemné majetkoprávní vztahy k tomuto zařízení mezi nově vzniklými subjekty. Tyto vztahy nemohou být řešeny na základě energetického zákona, ale na základě zákona jiného, např. zákona č. 72/1994 Sb. o vlastnictví bytů, ve znění dalších zákonů. Držitel licence na výrobu nebo rozvod tepelné energie je podle § 76 odst. 1 zákona povinen zajistit dodávku tepelné energie každému odběrateli, který mj. má rozvodné tepelné zařízení (§ 2 odst. 2, písm c), bod 10 zákona) nebo tepelnou přípojku (§ 79 zákona), přičemž rozvodným tepelným zařízením není, jak vyplývá z dikce § 2 zákona, odběrné tepelné zařízení, tj. "vnitřní rozvodné zařízení" čili rozvod ústředního vytápění v domě. Dále je při splnění podmínky podle § 76 odst. 1 a § 77 odst. 1 držitel licence povinen uzavřít smlouvu o dodávce tepelné energie, která musí obsahovat pro každé odběrné místo stanovené náležitosti podle § 76 odst. 3. Podle § 11 odst. 1 zákona je držitel licence povinen "uskutečňovat dodávku energie pouze na základě smlouvy s odběratelem, která obsahuje náležitosti uvedené ve zvláštní části zákona" tj. v § 76 odst. 3 zákona.
Z uvedených odkazů na zákon a z popisu technického řešení vyplývá ke vznesenému dotazu následující stanovisko:
Dodavateli tepelné energie lze jen doporučit, s ohledem na citované ustanovení § 11 zákona, podle kterého lze dodávat energii pouze na základě smlouvy (dokonce pod sankcí - viz § 90 odst. 1a) zákona), aby předložil odběratelské straně návrh smlouvy na dodávku tepelné energie, ve které bude rozdělení nákladů (rozdělení ceny dodávky) na jednotlivé části - vchody řešeno podle jeho znalosti věci optimálně a objektivně. Nedoporučuji uskutečňovat dodávku bez uzavřené smlouvy podle zákona. Doporučuji držiteli licence, pokud jednání o uzavření smlouvy s odběratelem podle vlastního návrhu bude marné, využít svého práva podle §11 odst. 2 zákona předložit spor v záležitostech týkajících se smluvních podmínek dodávek energie k rozhodnutí Energetickému regulačnímu úřadu.
Ing. Ladislav Černý
Bydlím v domě s ústředním vytápěním a s centrální dodávkou teplé užitkové vody. V posledních letech se náklady na vytápění a zejména pak náklady na dodávku teplé užitkové vody velmi výrazně zvyšují. Za 1 m³ teplé vody jsme dříve platili cca 50 Kč/m³, ale dnes tato cena překročila hranici 100 Kč/m³. Existují však domy, kde mají cenu 1 m³ teplé vody podstatně nižší než v našem domě. Zhruba před dvěma roky jsme si nechali instalovat bytové vodoměry. Byli jsme však nemile překvapeni, poněvadž cena za 1 m³ teplé vody se po zavedení vodoměrů nesnížila, ale naopak výrazně zvýšila. Jsem přesvědčen, že bych dokázal např. pomocí bytového elektrického ohřívače ohřát vodu daleko levněji. Správa domu i vlastník domu mi nechtějí odpojení od centrální dodávky teplé vody povolit. Navíc mne upozorňují, že bych i po odpojení svého bytu určitou část nákladů na teplou vodu dodávanou v domě platil nadále. Tento požadavek považuji za naprosto nesprávný a nezdůvodněný.
Nedovedu se v celé popsané problematice dostatečně orientovat. Potřeboval bych proto poradit v následujících otázkách:
A. Z. Praha 10
Ohřev teplé užitkové vody přímo v bytě elektrickou energií je spojen jen s malými energetickými ztrátami (v případě zásobníkového ohřívače cca 5-7 %, v případě průtokového ohřívače cca 1-3 %), takže spotřeba elektrické energie na ohřev 1 m³ TUV se blíží teoretické spotřebě tepla (0,2 GJ/m³) a představuje hodnotu:
E = 0,2 ⋅ 277,7 ⋅ 1,05 = 58,3 kWh/m³ (ve výpočtu je uvažována průměrná energetická ztráta 5 %) Cena za ohřev 1 m³ (1000 lit.) TUV závisí na odběratelském tarifu za elektrickou energii. Pokud se pro daný případ aplikuje nejvhodnější sazba N (0,99 Kč/m³, stálý měsíční plat 85 Kč/měs.), bude spotřeba 1 m³ TUV tímto způsobem ohřáté představovat náklady:
1 ⋅ 58,3 ⋅ (0,99 + 0,17) + 1 ⋅ 35,10 = 102,70 Kč/m³
Ve výpočtu je sazba 0,99 Kč/kWh zvýšena ještě o podíl stálé měsíční sazby (pro ohřev cca 100 m³ TUV za rok je to 0,17 Kč/kWh) a je připočteno i vodné a stočné, které činí v Praze od 1. 1. 2001 částku 35,10 Kč/m³ (v jiných lokalitách bude tato hodnota odlišná).
Ohřev dotazovaného množství 120 lit. TUV by při uvedené sazbě stálo částku:
102,70 ⋅ 0,12 = 12,30 Kč
Při použití jiné sazby za el. energii budou náklady za ohřev TUV odlišné (zpravidla podstatně vyšší).
Ing. Josef Svoboda,
Státní energetická inspekce
$Id: clanek.php,v 1.6 2002/10/09 00:02:53 short Exp $ |